Mentalisering

Tilgang

Vi har fokus på mentale tilstande hos én selv og andre. Det er væsentligt at give barnet eller den unge anbragte optimale muligheder for at forstå andres og egen adfærd gennem en mentaliseringstilgang. Bevidstheden på hvad der ligger bag en given adfærd søges forstået, så den mulige reaktion bliver så hensigtsmæssig som muligt. Interaktionen, ligesom reaktionen, gives dermed også de bedste betingelser.

Metode

At være opmærksom på Low arousal tilgange, andres og egne cooping strategier er en forudsætning for at kunne arbejde mentaliserende med barnet.

Vi arbejder med mentalisering på en måde hvor vi er opmærksomme på egne og andres mentale tilstande. Vi søger, ved nysgerrige spørgsmål, feed forward og erfaringsbaseret eksempler at forstå misforståelser, således at barnet i højere grad mestrer at kunne se sig selv udefra og at kunne se andre indefra.

Vi anvender flere værktøjer fra den mentaliserende tilgang. Herunder:
Mentaliseringstrappen (Kilde: Maja Nørgård Jacobsen) bruger vi f.eks. til at guide vores indsats ud fra hvor barnet befinder sig i forhold til dets følelsesmæssige intensitet.
Teknikken kædeanalyse hvor den professionelle og barnet i fællesskab stopper op og spoler tilbage og undersøger hvad der skete i relationen.
Anvendelse af markeret spejling til at støtte barnet til at mærke og forstå tanker og følelser.