Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Undervisningsprofil

Eleverne i Magnoliegårdens specialundervisningstilbud modtager undervisning efter Folkeskolelovens § 20, stk. 2 og Bekendtgørelse om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand (lovbekendtgørelse nr. 693 af 20. juni 2014).

Undervisningen omfatter folkeskolens fag og fagområder i overensstemmelse med den enkelte elevs aktuelle klassetrin og faglige niveau. Der arbejdes ud fra et individuelt niveau i en fællesskabsorienteret ramme, der tager højde for elevens faglige ståsted, læringsmål og særlige støttebehov.

Tilrettelæggelsen af undervisningen tager afsæt i en miljøterapeutisk og mentaliserende tilgang, hvor trygge og stabile relationer til få, kendte voksne danner grundlaget for læring og udvikling. Undervisningen foregår i et struktureret og forudsigeligt læringsmiljø, præget af overskuelighed, klare rammer og daglige rutiner, som understøtter elevernes behov for ro, kontinuitet og tydelig voksenledelse.

Der arbejdes differentieret og inkluderende med fokus på elevens nærmeste udviklingszone, således at undervisningen stiller realistiske krav og skaber motivation og mestring. Undervisningen integrerer elementer af praktisk, kropslig og oplevelsesbaseret læring, der fremmer elevernes koncentration, trivsel og deltagelse.

Undervisningsmiljøet understøtter udviklingen af elevernes faglige, personlige og sociale kompetencer, og der lægges vægt på et tæt samarbejde mellem skolepersonalet og det pædagogisk personale på afdelingerne, så der skabes sammenhæng mellem skolens læringsmål og den unges samlede udviklingsplan.

Tilgangen er forankret i Magnoliegårdens pædagogiske og didaktiske grundlag, hvor undervisning, relation og miljøterapi tænkes sammen som gensidigt forstærkende elementer i arbejdet med den enkelte elevs læring og trivsel.

Læs mere

► Bekendtgørelse om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand